ناوبری سایت
آب بندی موتور سیکلت

آب بندی موتور سیکلت

چگونه موتورسیکلت صفر را آب بندی کنیم

آب بندی موتور سیکلت مهمترین اقدامی هست  که بعد  از خرید موتورسیکلت باید انجام بدید. شاید دلتون بخواد این کار را پشت گوش بندازید و از همون اول از تمام قدرت موتورسیکلت استفاده کنید. شاید حتی فکر کردن به این که اولین نفری هستید که این موتور را سوار شده‌اید حس قدرت بگیرید. اما باور کنید هیچکدام از این احساسات ارزش پایین آمدن کارایی آن و  آتش گرفتن انجین موتور را ندارد. 

اگر یکم تحمل کنید و آب بندی موتورسیکلت را به درستی انجام بدهید، هم از خیلی مشکلات می توانید جلوگیری کنید، و هم در آینده از تمام قدرت موتور سیکلت استفاده کنید. آب بندی کردن موتور سیکلت یک سری مزایا دیگه هم داره که در ادامه این بلاگ از دکتر موتوری قراره راجع بهش صحبت کنیم. 

توجه کنید آب بندی کردن موتورسیکلت، فقط شامل راندن آن با سرعت پایین نمی شود و در این فرآیند، تعویض روغن موتور سیکلت و فیلتر روغن هم خیلی مهم است. در این ادامه به طور مفصل درباره تمامی نکات مربوط به آب بندی موتور سیکلت صفر کیلومتر صحبت کردیم. بعد از آب بندی موتور سیکلت، می‌توانید تمامی لوازم موتور سیکلت مورد نیاز خود را سایت دکتر موتوری به بهترین قیمت تهیه کنید، و از هر جای ایران درب منزل تحویل بگیرید.

آب‌ بندی موتور سیکلت یعنی چه 

 در این مطلب سعی داریم که شما را با نحوه صحیح نگهداری و آب‌بندی موتورسیکلت آشنا کنیم. اما در ابتدا باید با معنی درست کلمه آب‌بندی آشنا شویم.

اصطلاح آب‌بندی در واقع به قرار گیری صحیح قطعات موتورسیکلت و عملکرد درست آنها است.بعد از اینکه قطعات موتورسیکلت مونتاژ شدند، روی آنها پستی بلندی‌های خیلی کوچک وجود دارد. این ناهمواری‌ها با اینکه با چشم دیده نمی‌شوند، اما عملکرد موتور سیکلت را کاهش می دهند. 

در اثر کار کردن انجین موتور سیکلت، قطعات آن  در محلی که قرار گرفته‌اند ساییده می شوند و قطعات در محل درست ثابت شود. اگر قطعات در محل درست قرار نگرفته باشند به جای عمل سایش با شکستگی و ترک مواجه میشویم که به موجب از بین رفتن قطعه و آسیب به موتور میشود.

در آب بندی موتور سیکلت، به صورت آرام آرام باید دور موتور را بالا ببریم و از آن استفاده کنیم. روشن شدن موتور و به کار افتادن انجین کمک می‌کند که تمامی قطعات کوچک و بزرگ انجین در جای مناسب خود قرار بگیرند و بتوانند در کنار هم مانند یک تیم قوی کار کنند.

در شرکت‌های بزرگ موتور مثل هوندا و یاماها این عمل قبل از فروش موتور انجام می‌شود تا از سالم بودن انجین و عملکرد صحیح موتور سیکلت اطمینان کامل حاصل کنند. اما معمولا مونتاژ کننده‌های داخل ایران، این کار را برای موتور انجام نمی‌دهند. به همین دلیل نیاز داریم که موتورسیکلت صفر را بعد از خرید آب بندی کنیم. 

اگر یک موتور به طور صحیح آب‌بندی شود عمر موتور بیشتر خواهد بود, اما روش صحیح آب‌بندی موتور به چه صورت است؟ در ادامه روش صحیح آب بندی موتور سیکلت را در مراحل ساده توضیح داده‌ایم.

اب بندی موتور سیکلت صفر

روش صحیح آب بندی موتور سیکلت

فرآیند آب‌بندی موتور سیکلت در 1000 کیلومتر ابتدایی یک موتور صفر اتفاق می‌افتد. در این هزار کیلومتر اول، بهتر است یک سری نکات که در ادامه به آن خواهیم پرداخت را رعایت کنید.

1)بررسی سطح روغن

برای شروع مراحل آب‌بندی در ابتدا باید سطح روغن را بررسی کرد تا از میزان روغن اطمینان حاصل کنیم که مناسب است یا خیر. در صورتی که سطح روغن موتور مناسب نبود، بهتر است روغن آن را عوض کنید.

2) گرم کردن موتور

بعد از روشن کردن موتور، بلافاصله حرکت نکنید اجازه بدهید کمی موتور سیکلت گرم شود و روغن موتور به اندازه کافی روان شود. بهتر است سه تا پنج دقیقه بعد از روشن کردن موتور حرکت کنید. در این فاصله، روغن موتور سیکلت روان می‌شود و به خوبی قطعات داخلی انجین را روغن‌کاری  می‌کند.

3) بالا بردن دور موتور

بعد از گرم کردن موتور سیکلت، به آرامی شروع به حرکت کنید و به طور مداوم دور موتور را افزایش دهید.برای اینکه دور موتور افزایش پیدا کند باید دسته‌ی گاز را به آرامی چرخاند. البته دسته گاز نباید کامل چرخانده شود بلکه فقط 50 تا 70 درصد یک دور کامل آن را بچرخانید. به آرامی با موتور حرکت کنید.

زمانی که موتور سیکلت در دوره آب بندی است، به هیچ عنوان نباید دور موتور را بالا برد. بهتر است که دور موتور بین 1000 تا 2500 دور در دقیقه متغیر باشد. 

4)بالا پایین بردن سرعت به صورت متناوب

زمانی که مشغول آب بندی موتور سیکلت هستید، باید به طور مداوم سرعت را کم و زیاد کنید تا سرعت موتور سیکلت ثابت نماند. البته توجه کنید که نباید به طور ناگهانی سرعت موتور سیکلت را افزایش داد. و یا با سرعت خیلی بالا و خیلی پایین ادامه داد. همچنین دور موتور را در محدوده توصیه شده نگه دارید.

5)استراحت دادن به موتور

برای فشار نیامدن روی موتور، بهتر است قبل از اینکه انجین آن داغ شودف کمی به آن استراحت دهید و از پیمودن مسافت‌های طولانی خودداری کنید.

5) تعویض روغن

همانطور که در ابتدا گفتیم، قطعات داخلی موتور سیکلت صفر کمی پستی بلندی دارند. این پستی بلندی‌ها و براده‌های اضافه آهن در طول زمان آب بندی کم کم از قطعه جدا می‌شوند. به همین دلیل، روغن موتور سیکلت خیلی زود پر از براده‌ آهن می‌شود. 

همچنین کیفیت روغن اولیه موتور سیکلت بسیار پایین است و برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. به همین دلیل، در طور مراحل آب بندی موتور سیکلت بهتر است روغن آن را عوض کنید. 

 به طور کلی روغن موتور باید بین 50 تا 300 کیلومتر اول یک بار و بعد از 1000 کیلومتر برای بار دوم تعویض شود. قبل از تعویض روغن موتور حتما باید کار کند و دمای روغن بالا برود. 

زمان تعویض روغن موتور، احتمالا یک سری براده آهن در روغن سوخته ببینید. این براده ها در واقع همان پستی بلندی های کوچک روی قطعات موتور هستند و جای نگرانی ای نیست.

نکات مهم آب بندی موتور سیکلت

  • زمان آب بندی موتور، از سنگین کردن آن و سوار کردن ترک، خودداری کنید.
  • برای آب بندی موتور، خیابان های خلوت را انتخاب کنید و وارد خیابان‌های شلوغ و اتوبان نشوید
  • برای جلوگیری از افت بیش از حد دور موتور باید دنده به آرامی کاهش یابد تا موتور به تقلا نیفتد.
  • در دوره آب بندی باید با تنظیم دور موتور از وارد شدن هر نوع فشار اضافه به آن جلوگیری کرد. 
  • استفاده از دور موتورهای بسیار پایین برای موتور درست به اندازه استفاده از دور موتورهای بالا مضر است. در واقع بهترین کار حفظ دور موتور در یک بازه متوسط و متعادل است.
  • نحوه‌ی کار شما در 300 کیلومتر ابتدایی موتورسیکلت برای طول عمر آن بسیار حیاتی است؛ در این مدت سعی کنید دور موتور را به هیچ عنوان از 2500RPM بیشتر نبرید. 
  • در این مدت نباید با سرعت و دور موتور ثابت حرکت کرد، سعی کنید در حین حرکت دور موتور خود را بین بازه 1000RPM تا 2500RPM تغییر بدهید.
  • بعد از گذراندن 300 کیلومتر ابتدایی و در ادامه دوره آب بندی نیز نباید طولانی مدت سرعت و دور موتور موتورسیکلت را ثابت نگه داشت. در واقع باید با کاهش و افزایش سرعت، دور موتور خود را در بازه مشخص 2500RPM تا 5000RPM به صورت مداوم و به آرامی تغییر دهید.
  • بعد از پایان آب بندی موتور سیکلت، حتما آچار کشی موتور سیکلت را انجام دهید. 

سخن نهایی

وقتی موتور سیکلت به تازگی مونتاژ شده است، قطعات و لوازم آن به درستی کنار هم کار نمی‌کنند و کمی نیاز به فرصت دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. با انجام روش درست آب بندی موتور سیکلت، می‌توانید موتور خود را برای به نمایش گذاشتن بیشترین قدرت خود آماده کنید. 

زمان آب بندی موتورسیکلت، شما به انجین فشار زیادی نمی آورید تا قطعات کم کم کنار هم کار کنند. در این بلاگ، روش درست انجام این کار را توضیح دادیم. همچنین در مورد نکات مهم هنگام آب بندی موتور سیکلت صفر کیلومتر حرف زدیم. 

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.