ناوبری سایت
همه چیز  درباره آچار کشی موتور سیکلت

همه چیز درباره آچار کشی موتور سیکلت

حتی امروزه با وجود پیشرفته شدن فرایند مونتاژ و تولید موتور سیکلت، موتورهای صفر کیلومتر کاملا آماده حرکت در خیابان‌ها و جاده‌ها نیستند. زیرا هنوز قطعات یدکی انجین به خوبی با هم هماهنگ نیستند و آچار کشی موتور سیکلت، نیاز به بازبینی دارد. می‌توان گفت حدود 100 کیلومتر اول موتور سیکلت، بسیار حیاتی است زیرا می‌تواند روی عملکرد کلی و طول عمر قطعات یدکی اصلی آن تاثیر ویژه‌ای بگذارد. 

هر موتوری که به صورت صفر از نمایندگی تهیه می کنید بعد از کارکرد های اولیه نیاز به انجام سرویس و مراحلی دارد تا عملکرد موتورسیکلت بهتر و به عمر وسیله اضافه شود. به طور کلی آب بندی و اچار کشی موتور سیکلت دو اقدام مهمی هستند که حتما زمان خرید موتور سیکلت صفر کیلومتر باید انجام دهید.

در این بلاگ دکتر موتوری قصد داریم فقط درباره‌ صفر تا صد آچارکشی موتورسیکلت و نکاتی که نیاز است بدانید صحبت کنیم. همچنین هزینه آچار کشی موتور سیکلت‌های مختلف را آورده‌ایم.

آچار کشی موتور سیکلت به چه معناست ؟

در آچارکشی موتور سیکلت، تمامی پیچ‌ و مهره‌های موتور سیکلت را محکم می‌کنند. این فرآیند، باعث جلوگیری از ایجاد صدا هنگام موتور سواری، آسیب و خرابی قطعات یدکی موتور سیکلت و صدمه کلی به انجین می‌شود. در واقع این کار به موتور سیکلت صفر کیلومتر و یا تعمیر شده شما کمک می‌کند که بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. 

همانطور که گفتیم در ابتدا زمانی که تازه موتور را به صورت صفر خریده‌اید، نیاز به انجام یک سری خدمات ویژه دارید. یکی از  مهم ترین قسمت این خدمات آچار کشی موتور سیکلت است. 

کدام قسمت‌ها باید آچار کشی شود؟

موتور سیکلت شما از بخش های مختلفی ایجاد شده است. بیشتر بخش‌های موتور سیکلت نیاز به آچار کشی دارند به خصوص زمانی که به تازگی موتور خود را از نمایندگی خریده‌اید. به طور کلی، آچار کشی موتور سیکلت شامل بخش‌های زیر می‌شود:

1)قطعات ظاهری

 قسمت‌های ظاهری موتور سیکلت  که شامل فلاپ ها، یراق آلات فلزی و هر قسمتی که شما می‌تواند در موتور سیکلت خود ببینید هستند. معمولا این قسمت‌های موتور سیکلت به دلیل استفاده از پلاستیک و اینکه کمتر سفت میشوند در کارخانه ها به راحتی به صدا می‌افتند. به عبارت دیگر پیچ و مهره‌های قطعات ظاهری موتور سیکلت به خوبی محکم نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است هنگام موتور سواری صداهای عجیبی بشنوید. با آچار کشی قطعات ظاهری و فلاپ‌های موتور سیکلت صداهای آن نیز کم می‌شود.

2) آچار کشی موتور یا همان انجین موتور سیکلت

قسمت موتوری یا همان انجین موتور سیکلت  بیشتر قطعات مکانیکی مانند سیلندر‌ و سوپاپ‌های آن است. اگر مشکل اسمبل کردن و شل بودن در این قسمت وجود داشته باشد می‌تواند برای شما مشکلات فراوانی ایجاد کند. به طور کلی، تمامی قطعات یدکی موتور سیکلت، از جمله انجین، گیربکس و سیستم انتقال قدرت آن باید بعد از آب بندی موتور سیکلت آچار کشی شوند.

آچار کشی موتور سیکلت

چرا باید آچار کشی موتور سیکلت را انجام دهیم

وقتی موتورسیکلت از کارخانه بیرون می‌آید، فقط یکبار پیچ ها و قطعات آن سفت می‌شود و تست دیگری در ارتباط با استحکام قطعات و مقاومت پیچ‌ ها انجام نمی‌دهند. در نتیجه در طی فرآیند آب بندی موتور سیکلت ممکن است با لرزش موتور سیکلت مواجه شوید و یا حتی این پیچ ها شل یا باز شوند.بعد از طی 1000 کیلومتر اولیه و اتمام مرحله آب بندی سراغ مرحله آچار کشی موتور سیکلت می رویم تا موتور سیکلت به بهترین نحو ممکن کار کند و عمر آن افزایش یابد.

انجام ندادن آچار کشی موتور سیکلت باعث خرابی زودتر از موعد قطعات یدکی ان می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل شل بودن پیچ فلاپ‌ها صداهای زیادی از موتور خود بشنوید. با انجام به موقع آچار کشی بعد از آب بندی می‌توانید باعث بالا رفتن عمر وسیله نقلیه خود بشوید.

چه زمانی باید موتور را آچارکشی کرد؟

آچار کشی به طور کلی برای موتور سیکلت لازم است فقط و باید هر چند وقت یک بار انجام شود. اولین آچار کشی موتور سیکلت زمانی که موتور صفر به تازگی آب بندی شده باید انجام شود. اما توجه کنید آچار کشی فقط بعد از هزار تا کارکرد اول موتور نیست.  بعد از اولین آچار کشی نیازه که هر 10,000 کیلومتر دوباره موتور را برای آچارکشی به تعمیرگاه ببرید.

انواع آچار کشی موتور سیکلت

1) آچار کشی موتور سطحی

آچار کشی سطحی مربوط به چک کردن و سفت کردن پیچ های بدنه موتور سیکلت می باشد.

به این صورت که فقط قسمت‌ های بیرونی موتور سیکلت و به اصطلاح ظاهر موتور سیکلت را بررسی کرده و پیچ‌ های بدنه را سفت کرده تا از ایجاد صدای موتور سیکلت و نهایتا خرابی جلو گیری شود.

در بعضی از موارد در این مدل از آچار کشی پیچ های قسمت موتور هم بررسی و سفت می شود تا به خود موتور هم آسیب نرسد و صدا ندهد.

2) آچار کشی کلی موتور سیکلت

در این مدل از آچار کشی تمام پیچ های موتور را  باز می‌کنند. سپس موتور سیکلت با دقت بررسی و تمیز می شود و در نهایت پیچ‌ها دوباره بسته می شوند.

حتی برای خود انجین موتور سیکلت هم این کار را انجام می دهند. یعنی پیچ‌های انجین هم باز شده و چک می شود. بعد از تمیز کردن موتور، پیچ‌های این قسمت دوباره بسته و سفت می‌شوند.

این نوع از آچار کشی بهترین نوع است چون موتور سیکلت به طور کامل و جامع و از نظر تمامی قطعات بررسی می‌شود.این عمل باعث می‌شود تا موتور دیرتر دچار مشکل شود و در نتیجه عمر بالاتری داشته باشد که نهایتا باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و لوازم یدکی می‌شود.

هزینه آچار کشی موتور سیکلت

بسته به نوع موتور، شهر محل زندگی و مهارت تعمیر کاری که انتخاب می‌کنید هزینه آچار کشی موتور سیکلت متفاوت است. به طور کلی، هزینه آچار کشی برای موتورهایی که فلاپ بیشتری دارند مانند هوندا کلیک، موتور سیکلت ویو و یاماها آیروکس، بیشتر از موتورهای بدون فلاپ است. به عبارت دیگر هر چه موتور شما ساده‌تر باشد و لوازم ظاهری کمتری داشته باشد، هزینه کمتری برای آچار کشی دارد. 

در حال حاضر در سال 1403 حدود قیمت آچار کشی برای موتورهای فلاپ دار حدود 600 هزار تومن، و موتورسیکلت‌های بدون فلاپ بین 400 تا 500 هزار تومان است. 

خلاصه مطلب

روزهای اولیه استفاده از موتور سیکلت صفر اهمیت بسیاری دارد زیرا می‌تواند سرنوشت آن را مشخص کنید. در این بلاگ صفر تا صد آچار کشی موتور سیکلت و هزینه آن را بررسی کردیم. همچنین بهترین زمان‌ها برای آچار کشی موتور سیکلت و مزایای این کار را مشخص کردیم. می‌توانید در قسمت نظرات، تجربیات خود از آچار کشی موتور را به دیگران به اشتراک بگذارید و به تکمیل شدن این نوشته کمک کنید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
64 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حجت الله کولائی
حجت الله کولائی
3 سال قبل

موتور من در دنده ۳به بعد ایجاد صدا ولرزش در قسمت توپی عقب احساس می کنم لطفا راهنمایی کنید دلیلش چیه؟

alireza
مدیر
پاسخ به  حجت الله کولائی
3 سال قبل

سلام
چیز خاصی نیست باید آچار کشی شه و لاستیک های توپیش بررسی شه

ali
ali
پاسخ به  حجت الله کولائی
1 سال قبل

سلام اچارکشی طرح کیلیک همتاز چقدر هست ؟

Vahid
مدیر
پاسخ به  ali
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
هزینه آچار کشی طرح کلیک حدود 500 هزار تومنه

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام موتور من جدیدن از سیلند یک صدا لرزش و خشو خش میده مشکل چیه میترسم شاتون بزنه یا زده باشه

alireza
مدیر
پاسخ به  مهدی
3 سال قبل

سلام لطفا درخواست تعمیر موتور سیکلت در محل ثب کنید تا کارشناسان موتورسازی ما با شما تماس بگیرند.

Rayder222
Rayder222
3 سال قبل

سلام با عرض ادب و احترام درخواستی داشتم اگه میشه برای موتور های کراس هم مطالبی بزارین ک چند وقتی یک بار باید سرویس کنیم و… خیلی ممنون مطالبتون عالی هستش.

alireza
مدیر
پاسخ به  Rayder222
3 سال قبل

چشم حتما یه مطلب اختصاصی براتون میذاریم

ایمان
ایمان
3 سال قبل

سلام ،بنظرتون هر چند وقت یک بار باید موتور رو آچارکشی کامل بکنیم ، ممنون از توجتون.

alireza
مدیر
پاسخ به  ایمان
3 سال قبل

بستگی به میزان استفادتون داره، توصیه دکترموتوری بین 5 تا 7 هزار هستش

فرهاد ذوالفقاری
فرهاد ذوالفقاری
2 سال قبل

سلام متاسفانه گرانی ها باعث شده خیلی دستم بسته بشه آیا خودم هم میتونم موتور رو آچارکشی کنم

alireza
مدیر
پاسخ به  فرهاد ذوالفقاری
2 سال قبل

متاسفانه کار بسیار سختیه
ممکنه باعث مشکل بیشتر بشه

امیرحسین
امیرحسین
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من باطری جدید گرفتم و خالی شده موتورم همتازRs150 است مشکل شارژر دارد هزینه چقدر است

Vahid
مدیر
پاسخ به  امیرحسین
2 سال قبل

سلام شارژرش 100 تومن هزینه تعویض و رفع ایراداش چیزی حدود 200 تومن میشه

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام موتور بنده بعد از گذشت ۱۲۰۰ کیلومتر در دنده ۲ و ۳ در زمان ۲ ترک موتور به عرزه می افتد و بعد در سرعت بالا تر رفع میشود مشکل از اچارکشی هست ؟ چون اچارکشی هنوز انجام ندادم

Vahid
مدیر
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
بله با آچارکشی مشکل موتورتون حل میشه.

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام یه طرح کلیک همتاز دارم. هشت تا کار کرد انجین موتور خیلی صداص لاق لاق میده قبلا فقط تو سربالایی فشار میومد بهش میداد الان حالت عادی هم چه دور پایین چه یالا صدا میده صدایی که صدای خوده موتور نیست .نمیدونم فیلر یا چیش هست.امکان هست راهنمایی کنید

علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  میلاد
1 سال قبل

سلام خوب هستین خسته نباشید
این مشکل با نوع صدایی که داره ممکنه منشا های مختلفی داشته باشه، و تا زمانی که تعمیرکار ما بررسی نکنه نمیتونیم به شما با اطمینان کامل بگیم که مشکل چی میتونه باشه

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام من موتورم یکم لرز داره
اچار کشی شه درست میشه

علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
بله اگر لرزش کمی داره به احتمال زیاد با یه آچار کشی درست میشه.

علی درویشی
علی درویشی
1 سال قبل

سلام هزینه اچارکشی چقدره

علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  علی درویشی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
هزینه آپار کشی با توجه به نوع موتورتون و کار هایی که لازم داره متغیر هستش

علی درویشی
علی درویشی
1 سال قبل

سلام هزینه اچارکشی چقدر می شود

علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  علی درویشی
1 سال قبل

سلام قربان بستگی به نوع موتور سیکلت شما هزینه اپارکشی موتور سیکلت متفاوته

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام : من موتورسیکلت طرح هندا صفر گرفتم . لطفاً بفرمایید هزینه آچارکشی و سرویس کامل چقدر هست و بعد از طی چند کیلومتر باید انجام شود

Vahid
مدیر
پاسخ به  محسن
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
چون موتورسیکلتتون نو هست باید بعد از طی کردن 500 کیلومتر آچارکشی کنید
و هزینه حدودی آچار کشی برای موتور طرح هوندا بین 250-300

محسن
محسن
پاسخ به  Vahid
1 سال قبل

سپاسگزارم

علی
علی
1 سال قبل

سلام هزینه ی آچار کشی کامل بنلی لئونچینو چقدره

Vahid
مدیر
پاسخ به  علی
1 سال قبل

هزینه حدودی آچار کشی برای موتور بنلی ی چیزی حدود 400 تا 500 هزار تومنه

Mamad
Mamad
1 سال قبل

سلام خساه نباشید موتور آپاچی ۱۵۰ هزینه آچار کشیش چقدر میشه و از کجا بدونم که آچار کشی میخواد یا نه
ممنون

Vahid
مدیر
پاسخ به  Mamad
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
هزینه حدودی آچار کشی موتور حدود 400-500 تومانه
عموما بعد از آچار کشی اولیه برای آچار کشی های بعدی حدودا باید هر 10 هزار کیلومتر کارکرد موتور آچار کشی انجام بشه.
ولی اگر از موتور صدای ناهنجاری مثل صدای برخورد قطعات موتور که عموما صدای تق تق داره شنیدید برای آچار کشی موتورتون اقدام کنید.

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من موتورهمتاز ۲۰۰ شکاری دارم صدای لرزش قطعات میده چکار باید بکنم کاش موتور همتاز نگرفته بودم

Vahid
مدیر
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
برای تشخیص مشکل موتورتون باید به یکی از تعمیرگاه های دکترموتوری مراجعه کنید تا با بازدید موتورتون مشکل رو تشخیص بدن

رضا امیدی
رضا امیدی
1 سال قبل

سلام من حدودا سه چهار روزه متوجه شدم ک موتور در بین دنده دو و سه حالت ب عقب کشیده می‌شود
بخصوص روی دست انداز و دو ترکه بودن
آیا از آچار کشی هست؟؟
و هزینه اچارکشی کلی چقدر است؟

Vahid
مدیر
پاسخ به  رضا امیدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
شما باید موتورتونو به تعمیرکار موتور نشون بدید
با توجه به توضیحات شما احتمالا مشکل از خود گیربکس موتور هست و فکر نمیکنم با آچار کشی مشکل حل بشه برای اینکه بشه درست تشخیص داد میتونید به یکی از تعمیرگاه موتور سیکلت یا تعمیرگاه دکترموتوری مراجعه کنید.

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام بنده یک موتور کویر s2 دارم که هزار کیلومتر رفته و چن وقتی هست موتور در زمان شتاب لرزش داره و کمی هم در سرعت 50 کیلومتر ب بالا گیج میشه ایا این دو مشکل با اچار کشی کامل حل میشه و هزینه اچارکشی چقدر هست مرسی از سایت خوبتون

Vahid
مدیر
پاسخ به  محسن
1 سال قبل

سلام وقتتن بخیر
بله مشکل موتورتون به احتمال 90 درصد با آچارکشی حل بشه
هزینه آچار کشی حدود 500 هزار تومان هست

امیر حسین غضنفری
امیر حسین غضنفری
1 سال قبل

سلام من یه موتور گرفتم ۱۵۰ سی سی هشت هیچ مشکلی هم نداشت حدوده ۱۰۰ کیلکمتر هم باهاش رفتم الان میبینم زیرش روغن ریخته یکم دقت کردم دیده از قسمت چرخ دنده زنجیر که به موتور وصل نمیدونم میشه کاریش کرد رو کار یا باید گیریبکسش باز بشه

Vahid
مدیر
پاسخ به  امیر حسین غضنفری
1 سال قبل

سلام و درود
احتمال مشکل از کاسه نمد گیربکس باشه و برای درست کردنش گیربکس باید باز بشه. بهتره که به یک تعمیرکار موتور نشون بدید تا دقیق تر بهتون اعلام کنن

محسن
محسن
پاسخ به  امیر حسین غضنفری
11 ماه قبل

سلام منم موتور قبلیم ان اس 200 بود، ازهمون جا روغن میداد، اشکالش ازکاسه نمد پشت خورشیدی(دنده زنجیر) جلو بود که یه ربعه عوضش کردن و درست شد. گیربکس هم لازم نیس باز بشه

پویا احمدی
پویا احمدی
10 ماه قبل

با سلام آچار کشی کامل آیروکس چقدره؟

شماره تلفن
9309956424
Vahid
مدیر
پاسخ به  پویا احمدی
10 ماه قبل

سلام و درود وقتتون بخیر باشه
هزینه حدودی آچارکشی موتور ایروکس بین 400 تا 450 هست

پویا احمدی
پویا احمدی
10 ماه قبل

آچار کشی کامل آیروکس چقدر هست؟

میلاد
میلاد
9 ماه قبل

سلام من کی تی ام ار سی دارم که تغریبا ۱ ماه پیش به خاطر صدایی که از زیرش میومد بردم یکی از نمایندگی های کویر موتور که حتی انگار بهنرینشون بود بهتر نشد هیچی ۴ تا صدای دیگه ام از اطرافش و کلگیش اضافه شد. شما اچار کشی کی تی ام ار سی انجام میدین ؟! و ابنکه هزینش چقدر هست ؟!

شماره تلفن
9357099639
Vahid
مدیر
پاسخ به  میلاد
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بله آچارکشی کی تی ام آر سی هم انجام میدیم
هزینه حدودی آچار کشی کی تی ام 1میلیون تومنه

ایاا
ایاا
9 ماه قبل

هزینه اچاار‌کشی ۱۲۵ هوندا چقدر ؟

شماره تلفن
9158551665
Vahid
مدیر
پاسخ به  ایاا
9 ماه قبل

درود هزینه حدود آچار کشی هوندا 300 تومنه

سلمان
سلمان
8 ماه قبل

سلام ببخشید اچار کشی کویر 200 چقدره؟

شماره تلفن
9160418618
Vahid
مدیر
پاسخ به  سلمان
8 ماه قبل

هزینه آچار کشی موتور شما حدود 300 تومن هست

ابوالفضل
ابوالفضل
7 ماه قبل

هزینه اچارکشی آپاچی ۱۵۰؟

شماره تلفن
9027248421
Vahid
مدیر
پاسخ به  ابوالفضل
7 ماه قبل

درود
هزینه آچار کشی حدود 400 تومان است

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام
گاز روی جک وسط در موتور هوندا کلیک به صورتی که چرخ عقرب با سرعت خیلی زیاد بچرخه به موتور و تسمه گیربکس آسیب میزنه یه تعمیرکار …… این کارو چندین بار انجام داد و دلیلشم نفهمیدم برا چی بود

محمد
محمد
7 ماه قبل

آچارکشی صفر تا صد کلیک ۱۶۰ هزینش چقدر میشه؟
ممنون

Vahid
مدیر
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

سلام
قیمتش حدود 500 تومن هست

Mohamad
Mohamad
6 ماه قبل

سلام ببخشید آچار کشی موتور هندا 200 چه قیمت هست؟

شماره تلفن
9925925003
علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  Mohamad
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید آچار کشی موتور سیکلت هوندا 200 در بازه 300 تا 400 هزار تومان میباشد

شروین
شروین
3 ماه قبل

سلام اچار کشی موتور sr200 هزینش چقدر هست؟

شماره تلفن
9195012989
Vahid
مدیر
پاسخ به  شروین
3 ماه قبل

درود حدود 600 هزینش میشه

عبدالله نوری
عبدالله نوری
3 ماه قبل

سلام بی کلاچ‌دارم آیا آچار کشی میخواد ؟

شماره تلفن
9963684699
Vahid
مدیر
پاسخ به  عبدالله نوری
3 ماه قبل

درود
بله هر موتوری نیازمند آچار کشی هست

Mahan Jalaeiyan
Mahan Jalaeiyan
2 ماه قبل

سلام میخواستم بدونم هزینه اچارکشی و استلاک بنلی ۱۸۰ چطور هست وایا من این موتور رو بخرم خوبه یا نه

شماره تلفن
9934032013
علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  Mahan Jalaeiyan
2 ماه قبل

موتور بدی نیست، لوازم تو بازار نداره ولی خب کیفیتش بد نیست، آچار کشی موتور شما هم از 500 شروع میشه

امین رضایی
امین رضایی
1 ماه قبل

سلام هزینه آچارکشی موتور هندا ۱۲۵چند هست؟؟

شماره تلفن
9904641478
علیرضا (ادمین سایت)
پاسخ به  امین رضایی
1 ماه قبل

300 تا 400 هزار تومان

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.